joi, 13 ianuarie 2011

Draga fotografule amator,

In urma unei seri pierdute facand pe modelul pentru un asa-numit fotograf amator, am ajuns la concluzia ca unii chiar nu au nicio treaba cu domeniul acesta si habar nu au cum sa se comporte cu un model. Ofer acum niste sfaturi pentru cei care sunt la inceputurile fotografiei si inca nu stiu cu ce se mananca o sedinta foto.

In primul rand, tu, ca fotograf, ai datoria de a creea o atmosfera lejera si optima pentru lucru, in cazul in care vrei ca modelul sa mai colaboreze cu tine. Asta depinde de capacitatile sociale ale fiecaruia, dar consider ca nu e ideal ca singurele cuvinte pe care un fotograf le rosteste in timpul unei sedinte foto sa fie indicatii date modelului.
Foarte important e sa ai echipamentul pregatit de la inceput, in special in cazul unei sedinte care se desfasoara in studio. Situatia e de asa natura incat se pierde timp apreciabil cu detalii tehnice gen aranjat lumini, schimbat fundal, vehiculat cu mai multe obiective sau alte lucruri din sfera asta, asa ca trebuie sa profiti la maxim de timpul pe care il ai pentru a fotografia. Consider ca e inacceptabil sa iesi din studio odata la 15-20 de minute pentru a mai aduce chestii necesare, cand lucrul asta se putea face inainte ca modelul sa soseasca. Pe langa faptul ca e o pierdere de timp, a intrerupe activitatea si a lasa modelul singur prezinta riscul ca acesta sa iasa din starea necesara sau din pielea 'personajului' pe care il interpreteaza in fata camerei si sa devina plictisit sau lipsit de chef. Pentru un fotograf care chiar doreste sa realizeze ceva productiv in cele cateva ore petrecute in studio, acesta e un mare minus, deoarece modelul trebuie sa fie motivat pentru a lucra.
Un aspect foarte important: nu e indicat ca in spatiul de lucru sa fie permisa intrarea diverselor persoane cu rol de bagatori de seama. E de inteles cand fotograful foloseste un asistent care sa il ajute cu detaliile tehnice sau cu care sa mai schimbe idei, dar, din nou, intreruperile cauzate de intrarea sau iesirea diversilor indivizi din spatiul de lucru duce la deconcentrarea modelului. De asemenea, mi se pare de prost gust ca fotograful sa vorbeasca in continuu la telefon in momentul in care are de pozat, in special in interese proprii. E o dovada de lipsa de respect fata de modelul care a acceptat sa lucreze cu tine.
O sedinta foto trebuie de obicei stabilita dinainte, macar in linii mari. Modelul trebuie sa stie daca i se vor face portrete, pentru a pune accent pe par si/sau machiaj, daca fotograful doreste sa pozeze fashion, pentru a se concentra asupra tinutei, sau daca fotograful vrea pur si simplu sa se joace si sa experimenteze, pentru a se putea inarma dinainte cu cantitati industriale de rabdare. Un alt detaliu important: daca intre cele doua parti nu s-a negociat dinainte ideea de nud sau semi-nud, ca fotograf, nu ii ceri modelului sa se dezbrace! Ii vei transmite o lipsa totala de profesionalism!
Desi apreciez un fotograf creativ si spontan, pentru care nu fiecare cadru trebuie gandit in avans si in ultimul detaliu, nu e usor pentru un model sa se adapteze daca fotograful isi schimba ideile odata la 5 minute... sau daca nu are idei deloc si merge pe principiul 'sa vedem ce iese'. A fi model nu inseamna doar a arata bine si a zambi in fata camerei, lucru care trebuie luat in considerare de un fotograf 'prea flexibil'. E bine ca shootingul sa aiba o tematica, o locatie stabilita in functie de aceasta si un scop. Aminteste-ti: daca ii usurezi munca modelului cu care lucrezi, automat ti-o usurezi pe a ta.

Consider ca acestea sunt niste lucruri de baza pe care orice aspirant intr-ale fotografiei trebuie sa le abia in vizor in momentul in care propune o colaborare unui model care are cat de cat experienta in domeniu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu